loading...
مرجع اینترنتی عکس های داغ روز
amir بازدید : 1080 جمعه 16 دی 1390 نظرات (2)

معرفي ماهي ديسکوس

 

معرفي کلي :

دیسکوس (دیسکس هم نوشته‌اند) یک ماهی آب شیرین گرمسیری از رده شعاع‌باله‌ها (Actinopterygii) از راسته سوف‌ماهی‌شکلان (Perciformes) خانواده سیکلیده (Cichlidae) از سرده همرودندان (Symphysodon) (با دندان‌هایی که با هم می‌رویند) و بومی منطقه رودخانه آمازون است که امروزه در آکواریوم های خانگی و عمومی با کاربرد زینتی نگهداری می‌شود. ظاهر قرص‌مانند (دیسک مانند) این ماهی دلیل اصلی نامگذاری آن است.

دیسکوس(یا دیسکاس) را شاه ماهی ماهی های آب شیرین می خوانند. این ماهی در آکواریوم آرام،صلج جو و تا حدی ترسو است. دیسکوس در حیات وحش به صورت گله‌ای زندگی کرده و این امر به ماهی آرامش خاصی می دهد، بنابر این باید حداقل در دسته‌های ۳ تایی نگهداری شود. این ماهی را نمی توان با هر ماهی آکواریمی نگهداری کرد و باید هم آکواریمی های دیسکوس را به دقت از میان ماهی های آرام انتخاب کرد. دیسکوس ها به دو دسته ی کلی دیسکوس های وحشی(صید شده از رودخانه ی آمازون) و Hybird(پرورشی و حاصل آمیزش گونه های گوناگون) طبقه بندی میشوند.رنگهای اصلی آن بین طیف های قرمز تا آبی متغیر است که شرایط نامناسب نگهداری از جمله تغذیه می‌تواند تأثیر بدی بر رنگدانه‌های این ماهی بگذارد.

شرایط آکواریوم :

دمای مناسب ۲۶-۳۰ درجه در مقیاس سلسیوس می‌باشد،این ماهی در مقابل تغییرات دمایی به شدت حساس است و این تغییرات می‌تواند زمینه‌ای برای بروز بیماری های کشنده ایجاد کند. آب زلال و نرم با تصفیه مرتب به همراه تعویض هفتگی و منظم بخشی از آب با آب تازه در نگهداری مناسب لازم است. نگهداری این ماهی به افراد کم تجربه توصیه نمی‌شود. تنظیم پ.هاش (PH) در مورد دیسکوس ها حیاتی است. پ.هاش بین ۴-۶٫۵ مناسب ترین سختی آب را فراهم می‌کند.

سنگریزه‌های روشن،تنه درختان پوسیده و گیاهان آبی شرایطی مشابه با زیستگاه اصلی این حیوان در آمازون است. همیشه توجه داشته باشید که محلی برای مخفی شدن ماهی ایجاد کنید. این کار سبب میشود که ماهی آرامش بیشتری احساس کرده و در صورت ترسیدن خود را در آنجا مخفی نموده و احساس امنیت کند.همچنین لازم به ذکر است که سنگهای بزرگ و یا نوک تیز در کف آکواریوم می‌تواند باعث زخمی شدن این ماهی حساس گردد. این ماهی در طول شب گاهی حرکاتی ناگهانی میکند که در صورت وجود لبه های نوک تیز ممکن است به خود آسیب برساند.
ماهی دیسکوس در آکواریوم تکثیر می‌شود.


تغذيه :

غذا دهی ترکیبی از غداهای خشک و منجمد و زنده می‌تواند ضامن رشد و سلامتی این ماهی ها باشد.غذاهای منجمد مانند دل گوساله، کرم خونی، غذاهای خشک آماده ی اختصاصی دیسکوس ها، برگهای اسفناج و کاهو هم قابل استفاده اند. تغذیه ی ماهی با غذای زنده(بچه ماهی یا میگوهای تازه از تخم در آمده) در رشد ماهی تاثیر بسیار زیادی دارد اما با خطر انتقال بیماری های شایع بین ماهی ها از غذا به دیسکوس وجود دارد. تغذیه ی بیش از حد ماهی سبب بیماری آن و آلوده شدن آب می شود. اين يكي از معمول ترين اشتباهات تازه کارها است. هنگامي كه ماهي شما در حال رشد است بايد چندين بار در روز ولي هر بار به مقدار كم غذا داده شود. ميتوانيد اين قانون كلي را به ياد داشته باشيد كه : معده يك ماهي تقريبا به اندازه چشمانش است. ماهي كه به هنگام نزديك شدن شما به آكواريم براي طلب غذا به ديواره آكواريم نزديك ميشود گرسنه نیست بلكه اين نشانه سلامت اوست و نيازي نيست كه هر دفعه که ماهی به فرض تغذیه به سطح آب نزدیک میشود به آن غذا داده شود.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مهدی در تاریخ 1348/10/11 و 15:02 دقیقه ارسال شده است

سلام دوست عزیز از وبلاگت دیدن کردم و مطالب شما را خواندم خوشبختانه شما و من وبلاگ های مشابهی در مورد ماهیان زینتی داریم و اگر موافق باشی می توانیم تبادل لینک داشته باشیم منتظر جواب شما می مانم

این نظر توسط ایران گویا در تاریخ 1348/10/11 و 15:29 دقیقه ارسال شده است

سایت ایران گویا بیش از هزار و چهارصد سایت برتر ایرانی و پربیننده را دسته بندی کرده و جهت سهولت کار به کاربران ایرانی ارائه نموده است
سایت های مختلف براساس موضوع رتبه بندی شده و در یک ستون قرار داده شده است و رتبه بندی سایت ها نیز براساس آمار بازدید جهانی هر سایت می باشد یعنی گلچینی از بهترین سایت ها
http://irangooya.ir/
معرفی بیش از چهل سایت ارائه دهنده وبلاگ ، ارائه دهنده قالب وبلاگ ، دانلود...و آشپزی....
چهل سایت بازی ... چهل سایت سرگرمی ...چهل سایت موبایل ... چهل سایت ورزشی...
یعنی باداشتن یک لینک ایران گویا هرآنچه که در اینترنت می خواهی نزد شماست


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 26
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 17
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 21
  • بازدید سال : 375
  • بازدید کلی : 59,386